domingo, 12 de septiembre de 2021

UNA HORA I MITJA PER AL RECORD

Sempre recordarem a Toni i quina millor manera de fer-ho que gaudint del nostre terme, amb tota la calma del món, en bona companyia i desviant-nos mil vegades de la ruta per a descobrir pouets, redones o casetes de pedra amagades entre coscolls i argelagues. I així ho vam fer en la passada setmana cultural: vora les huit del matí ens vam reunir una bona colla de costurenques i costurencs, desitjosos de gaudir d’una passejada tranquil·la, però sobretot, de recordar a Toni i tot el que ell ens va ensenyar.

Va ser Mari Cruz qui va prendre la paraula per a donar veu als pensaments i sentiments que a tots ens rondaven pel cap i el cor en aquell moment, en aquell precís moment tan corrent i alhora tan significatiu per a tots nosaltres. ¿Quantes vegades ens havíem reunit en aquell mateix lloc seguint les indicacions del nostre guia preferit, sentint el fred del matí i veient despuntar les primeres llums del dia, a l’espera d’una altra excursió (que sabíem que tan bé s’havia preparat amb el seu mapa, les seues parades, els seus temps, etc.), i que ens descobriria un altre grapat de racons desconeguts a través de la mirada entusiasta i curiosa del nostre guia particular? No, no era un moment qualsevol i així ho va expressar Mari Cruz, amb la veu entretallada, fent evident la inesborrable petjada que Toni va deixar en nosaltres com a associació, però també com a persones. Va ser ella qui va recordar tantes excursions que no hagueren sigut possibles sense ell, però també tantes experiències, tantes amistats, tantes rialles i tants aprenentatges. Perquè una pujada a Penyagolosa o una baixada al mar amb Toni era molt més que una estona caminant: era saber que tots teníem cabuda, estar segur que no t’anaves a quedar enrere per més lent que anares, era aprendre a estimar la natura, a gaudir-la sense presses, era la xerradeta intergeneracional en les sendes planes i el suport incondicional en les costeres, era mirar el terme amb uns altres ulls, era descobrir noves sendes perquè segur que no aniríem pel mateix lloc, era atrevir-se a prendre reptes personals i celebrar l’arribada a meta amb un bon sopar. Fer una ruta amb Toni era moltes coses, i tot això va explicar Mari Cruz, ja que és el que des de l’Associació Cultural volíem recordar i agrair amb aquella volteta d’hora i mitja per eixe terme que tant s’estimava. Per últim, va proposar que, tot i que era la primera, no fora l’última excursió d’hora i mitja per a així no oblidar mai i seguir transmetent tot allò que ell ens va ensenyar.

Així, amb aquesta meravellosa motivació, vam començar la ruta, guiada aquesta vegada per Jordi Seguer, que ens va portar fins al Mas d’Avall pel camí de la Fontanella per a enfilar la senda cap a la Font del Collao. Una vegada allí, el guia va decidir donar un poquet més de volta pujant per la senda que dona a la part més amuntera del Collao, perquè hi havia un pouet i unes parets de pedra en sec que bé es mereixien el quilòmetre de més. Allí Jordi, junt amb Jorge Ribés, ens van explicar que aquells bancals els van construir fent primer les parets i omplint després l’espai amb terra, i no al revés com se solia fer. Més endavant, una vegada ja en el Cabeço, vam entrar a veure l’eix geodèsic, les trinxeres de la Guerra Civil, les parets de l’antic poblat i la redona de la via pecuària. Allí ens van explicar moltes fites, com la utilitat dels eixos geodèsics per a la cartografia, el significat de les marques de la rodona o la data exacta de la construcció de les trinxeres aprofitant el mur del poblat que hi havia. D’allí ja vam tornar al poble pels pous, satisfets d’haver complit amb tots els requisits que ens havia ensenyat Toni per a una ruta com cal: quedar ben de matí (però si es fa un poquet tard, no passa res), eixir-se’n un poc de la ruta per a descobrir elements del patrimoni que desconeixíem, emportar-se algun que altre arrap d’argelaga, aprendre coses noves i gaudir de la natura i la bona companyia. Això sí, vam fallar en una coseta, aquesta vegada la volta sí que va ser exactament d’hora i mitja. Així que, des dels nostres cors, estigues on estigues, Toni, mil gràcies per tot el que ens vas donar.